ارتباط با ما 53884 - (21) 98+

کنترل هوشمند کارگاه ساختمانی

زمان مطالعه: 4 دقیقه ساختمان و خانه هوشمند به چه معناست؟ کنترل هوشمند کارگاه ساختمانی چیست؟ کلمه هوشمند سازی ساختمان همان گونه که از نام آن مشخص است یک سیستم کنترل هوشمند است. که به وسیله آن با کمک هوش مصنوعی، می توانیم اجزا و وسایل داخل ساختمان و یا منزل را کنترل و مدیریت کنیم. در اصطلاح منازل ...

کنترل هوشمند کارگاه ساختمانی
4 دقیقه
0 دیدگاه
روابط عمومی کارگاهِ تو
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ساختمان و خانه هوشمند به چه معناست؟

کنترل هوشمند کارگاه ساختمانی چیست؟ کلمه هوشمند سازی ساختمان همان گونه که از نام آن مشخص است یک سیستم کنترل هوشمند است. که به وسیله آن با کمک هوش مصنوعی، می توانیم اجزا و وسایل داخل ساختمان و یا منزل را کنترل و مدیریت کنیم. در اصطلاح منازل و ساختمان هایی که در آن ها هوشمند سازی به کار رفته است را ساختمان هوشمند می گویند.

بسیاری از کار های روزانه در این نوع ساختمان های هوشمند، با استفاده از تکنولوژی کنترل هوشمند، خودکار یا از راه دور کنترل می شوند. به طور مثال روشن و خاموش کردن تلویزیون، به وسیله تلفن همراه و اینترنت انجام شود و یا مثلا کولر را از طریق کامپیوتر بتوان کنترل از راه دور کرد. در ساختمان های هوشمند، امکانات متنوعی را برای صاحبان این خانه ها فراهم کرده است. مثلا شخص صاحب خانه می تواند سیستم گرمایش و سرمایش، سیستم امنیتی ساختمان و حتی روشنایی و نور خانه را تنظیم و انتخاب نماید.

فرق هوشمند سازی ساختمان و ساختمان هوشمند:

 نقش کنترل هوشمند در افزایش بهره وری و ایمنی در کارگاه ساختمانی است. هوشمند سازی ساختمان، یک سیستم یکپارچه و یکنواخت در ساختمان است، که از طریق مانیتورینگ، اینترنت اشیاء و دوربین های هوشمند همه ی تجهیزات را مشاهده و کنترل کارگاه از طریق اپلیکیشن کارگاه تو نیز میسر است. ولی ساختمان های هوشمند یک قسمت کوچکی از سیستم هوشمند سازی ساختمان است و می توان گفت زیر مجموعه آن است. مثلا شما فقط می خواهید سیستم امنیتی را از راه دور کنترل کنید. و مابقی سیستم ها را به صورت دستی تنظیم و تحت کنترل داشته باشید. این در حالتی است که خانه هوشمند شده است. اما به طور کامل نمی توان گفت که هوشمند سازی ساختمان کاملا در خانه انجام شده است.

یک تفاوتی که بین هوشمند سازی ساختمان و خانه هوشمند وجود دارد این است که، هوشمند سازی ساختمان نسبت به خانه هوشمند هزینه بالاتری دارد. و در آخر می توان گفت که کنترل هوشمند، در خانه هوشمند هزینه کمتری به نسبت ساختمان هوشمند دارا است.

فواید کنترل هوشمند (هوشمند سازی) ساختمان چیست؟

در هنگام خطر، می توانیم با ارسال به موقع هشدار اعلام خطر از به وجود آمدن حادثه جلوگیری کنیم و به صورت کاملا خودکار پیام خطر و هشدار را برای تمامی قسمت ها و بخش های خانه ارسال کرد. اگر از سیستم هوشمند سازی ساختمان استفاده کنید، امکانات زیر به ساختمان شما افزوده خواهد شد:

هزینه های مربوط به نگهداری و صرفه جویی در مصرف انرژی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند و به طور میانگین 20 درصد از هزینه ها و مصرف انرژی ساختمان را کمتر می کند.

بالا بردن عمر مفید تجهیزات و استفاده از آن:

سیستم هوشمند سازی ساختمان تحت کنترل هوشمند،  علاوه بر کاهش مصرف انرژی، باعث افزایش طول عمر دستگاه‌ ها و نیز کاهش هزینه‌ های جاری ساختمان می‌شود.

تجهیزات اداری، سیستم های صوتی و تصویری

یک مورد از مزیت های هوشمند سازی ساختمان ، استفاده کردن از یک سیستم مرکزی صوتی است. که با کمک آن بتوانیم یک موسیقی دلخواه خود را انتخاب و اجرا کنیم و از طریق آن، سیستم را تحت کنترل خود داشته باشیم. ما با استفاده از هوشمند سازی ساختمان، به سادگی و کاملا راحت می توانیم خانه خود را از راه دور کنترل کنیم. و در هر زمانی نیاز داشتیم یک دستور را از سیستم یکپارچه ساختمان خود، قطع و یا اجرا کنیم.

انواع روش های کنترل هوشمند سازی ساختمان

روش های کنترل هوشمند کارگاه به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

دسته اول به صورت سیمی

این دسته از هوشمند سازی ساختمان، میان هر موردی که در خانه وجود دارد استفاده می شود که  برای ارتباط آن ها با یکدیگر باید از سیم کشی استفاده کنیم. برای ایجاد کردن ارتباط به صورت سیمی بین تجهیزات، یک تابلو مرکزی در نظر گرفته می شود. و سیم های فرمان و ما بقی سیم های اصلی، همه داخل آن تابلویی می آیند که در نظر گرفتیم و توسط ماژول های کنترلی متصل می شوند. از هر فرمانی که شما صادر می کنیم توسط دستگاه به تابلو مرکزی که در ابتدا در نظر گرفتیم، می رساند و در نتیجه فرمان انجام می شود.

این روش به دلیل ارتباطات سیمی میان تجهیزات سرعت بسیار بالایی به نسبت خانه های هوشمند بی سیم دارد. از مزایای دیگر این روش اینکه، در این سیستم چون فرمان به وسیله سیم ها انتقال پیدا می کند، دستورات بدون هیچ تداخل و خطایی، بی عیب و نقص اجرا می شوند.

دسته دوم ارتباط بدون سیم

این روش در ساختمان های هوشمند بسیار مهم و پر کاربرد است. کنترل هوشمند وایرلس یا همان بدون سیم، به عنوان زیر ساخت سیستم هوشمند است. در روش وایرلس تمام دستورات ما به وسیله سیگنال های وایرلس منتقل و بعد از ارسال پیام و انجام دستورات دریافت می شود.

از مزایای ارتباط بی سیم می توان به انتقال اطلاعات با سرعت بالا نسبت به سیم کشی اشاره کرد که بسیاری از افراد سرعت انتقال اطلاعات و داده ها برایشان مهم و بسیار اهمیت دارد. و دریافت گزارش آماری دقیق از عملکرد پیمانکاران و کارگران را آسان می کند.

هزینه و قیمت هوشمند سازی ساختمان

هزینه هوشمند سازی و کنترل هوشمند ساختمان با توجه به عمر و کارکرد ساختمان تخمین زده می شود. ساختمان ها به سه نوع تقسیم بندی می شوند: ساختمان های در دست ساخت، ساختمان های تازه ساخت و خانه های کلنگی و قدیمی. زمان مناسب برای هوشمند سازی ساختمان هنگامیست که ساختمان در حال ساخت است.

از عوامل مهم در تعیین قیمت هوشمند سازی ساختمان این است که از اول کار برآورد کنیم، از چه درجه ای از هوشمند سازی ساختمان می خواهیم استفاده کنیم. در سطوح مختلف، معمولا با تعیین سطح آن به راحتی می توانید با صرف وقت کمتر، محدوده قیمت هوشمند سازی ساختمان را مشخص کنید.

 هدف هوشمند سازی و کنترل هوشمند ساختمان این است که با استفاده از تکنولوژی های کنترلی، مدیریت منابع یک ساختمان را با توجه به نوع کاربری آن هوشمند سازی نماییم. هوشمند سازی ساختمان باعث می‌شود تا اثراتی مثل خطای انسانی،  وقایع از پیش تعیین نشده و… کاهش پیدا کند و باعث افزایش کارکرد صحیح سیستم کنترل هوشمند ساختمان و بهبود امنیت کلی ساختمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.